معماری در مقابل طراحی وب سایت


به‌عنوان طراح، معمولاً تعجب می‌کنیم که چه تفاوت‌هایی بین رشته انتخابی ما و رشته‌های دیگر وجود دارد.

به هر حال، قوانین و دستورالعمل‌های مشابه زیادی وجود دارد که در طراحی، صرف نظر از هر زمینه‌ای، نفوذ می‌کنند. و گاهی اوقات ما را متعجب می کند که جابجایی بین رشته های طراحی چقدر دشوار است.

در این پست، معماری و طراحی وب را با هم مقایسه کرده‌ایم. در حالی که شباهت های زیادی وجود دارد، تفاوت های زیادی نیز بین این دو حوزه طراحی وجود دارد.

بیشتر اینها مستقیماً به این واقعیت مرتبط هستند که طراحی وب عمدتاً با فضای مجازی سروکار دارد، جایی که معماری بیشتر با دنیای واقعی و فیزیکی سروکار دارد. اگر می‌خواهید شباهت‌ها و تفاوت‌های بیشتری را به اشتراک بگذارید، لطفاً این کار را در نظرات انجام دهید…

 

شباهت‌ها

معماری و طراحی وب سایت شباهت های بسیار بیشتری نسبت به آنچه بسیاری از مردم فکر می کنند دارند. اما به هر حال، آنها هر دو رشته طراحی هستند و اصول طراحی خوب بسیار جهانی است. بیش از نیمی از روش‌هایی را بخوانید که در آنها معماری و طراحی وب بسیار شبیه هم هستند.

طراحی خوب باید گذشته، حال و آینده را به هم گره بزند
بهترین طرح ها جاودانه هستند. آنها عناصری را ترکیب می کنند که گذشته را تداعی می کند و به حال ادای احترام می کند. آنها همچنین به آینده می نگرند، به این معنی که به این زودی ها قرار نخواهند داشت. در معماری این امر به ویژه مهم است، زیرا بیشتر ساختمان‌ها حداقل برای صد سال و اغلب بسیار طولانی‌تر از آن باقی خواهند ماند.

اما در طراحی وب نیز مهم است. آخرین چیزی که می خواهید این است که طراحی شما در شش ماه گذشته به نظر برسد زیرا در زمان طراحی سایت از روند فعلی پیروی کرده اید. و با توجه به مدت زمانی که برخی از پروژه‌های طراحی وب به طول می‌انجامند، اگر طراحی را به یک سبک شروع کنید، ممکن است تا زمانی که سایت واقعاً راه اندازی شود، آن سبک قدیمی به نظر برسد. بهتر است عناصر کنونی را در کنار مواردی که قبلا ثابت کرده‌اند بی‌زمان‌تر هستند، و همچنین روندهای رو به رشدی که هنوز واقعاً نشان خود را نداده‌اند، ترکیب کنید.

آنچه در طراحی باقی مانده است به همان اندازه مهم است که در آن باقی مانده است
مینیمالیسم از قبل از شروع اینترنت حتی در معماری وجود داشته است. این ایده که یک طراحی با دقت ویرایش شده از نظر زیبایی شناختی دلپذیرتر خواهد بود به همان اندازه برای معماری و طراحی وب قابل استفاده است. گاهی اوقات چیزی که هنگام حذف چیز دیگری باقی می‌ماند از نظر بصری بیشتر از جزئیات اصلی است.

در طراحی وب سایت، می توانید این را به عنوان فضای سفید یا فضای منفی بین عناصر سایت خود در نظر بگیرید. فضای منفی به عنوان یک بافر بصری عمل می کند که به چشم بازدید کننده اجازه می دهد به طور طبیعی بین قسمت های محتوای یک سایت حرکت کند.

برنامه ریزی قبل از ساخت بسیار مهم است
قبل از شروع ساخت و ساز در یک ساختمان، برنامه ریزی زیادی انجام شده است. طرح‌های مفهومی، نقشه‌های اولیه، شماتیک‌های مهندسی و بسیاری از اسناد قبل از ساخت وجود دارد.

همین مورد برای اکثر وب سایت ها صادق است. طرح های مفهومی درست مانند طراحی معماری استفاده می شوند. اما طراحان وب به‌جای نقشه‌ها، از وایرفریم‌ها و به‌جای طرح‌واره‌های مهندسی، از اسناد مشخصات سایت استفاده می‌کنند. همه این‌ها برای اطمینان از اینکه وب‌سایت نهایی آنچه را که باید انجام می‌دهد و همه بخش‌های لازم را دارد، حیاتی است.

ارتباط مشتری-طراح کلیدی است
این حیاتی است که یک معمار و مشتریانش در طول فرآیند طراحی و ساخت در تماس باشند. همین امر در مورد طراحان وب سایت نیز صادق است. یک مشتری آگاه نسبت به مشتری که در تاریکی نگه داشته می‌شود خوشحال‌تر و راحت‌تر است.

رنگ پررنگ همه چیز را جالب‌تر می‌کند
از رنگ‌های برجسته می‌توان به خوبی هم در معماری و هم در طراحی وب‌سایت استفاده کرد. معماران ممکن است رنگ های روشن را در تزئینات یک اتاق یا ساختمان یا روی یک دیوار برجسته بگنجانند. طراحان وب ممکن است آنها را در حاشیه ها، تایپوگرافی یا پیمایش یک وب سایت یا پس زمینه صفحه ترکیب کنند.

جزئیات چیزی است که یک طراحی را عالی می کند

جزئیاتی که ساختمان‌های بزرگ را متمایز می‌کند در طراحی‌های وب‌سایت عالی به همان اندازه مهم هستند. فقط به یاد داشته باشید که جزئیات بیش از حد در یک ساختمان می تواند بسیار طاقت فرسا باشد، همانطور که جزئیات بیش از حد در یک وب سایت می تواند منجر به ظاهری درهم و شلوغ شود.

طراحی باید همیشه حول محتوا ساخته شود

یک ساختمان همیشه باید بر اساس نوع فعالیت هایی که در آن انجام می شود طراحی شود. به هر حال، راه اندازی یک کارخانه تولیدی در یک خانه متحرک به نوعی سخت است، و یک ساختمان اداری بلند احتمالاً خانه خانوادگی بسیار دنجی را ایجاد نخواهد کرد.

هنگام طراحی یک وب سایت، باید طراحی را بر اساس محتوا برنامه ریزی کنید. این به این معنی است که ببینید سایت چه نوع محتوایی خواهد داشت (گالری عکس؟ کارکردهای تجارت الکترونیک؟ یک انجمن؟) و همچنین میزان محتوایی که سایت خواهد داشت و سپس طراحی را مطابق با آن تنظیم کنید.

 

تفاوتها

در حالی که شباهت های زیادی بین معماری و طراحی وب وجود دارد، تفاوت های بسیار اساسی نیز وجود دارد. بسیاری از اینها به تفاوت بین طراحی در دنیای فیزیکی و دنیای مجازی مربوط می شود.

معماری بسیار ماندگارتر است
به عنوان یک قانون کلی، زمانی که یک معمار ساختمانی را طراحی می‌کند، احتمالاً انتظار دارد که آن ساختمان برای صد سال یا بیشتر باقی بماند. از منابعی که برای یک ساختمان استفاده می شود، باید طوری طراحی شود که برای چندین دهه یا حتی نسل ها دوام بیاورد.

وب‌سایت‌ها الزامات طول عمر یکسانی ندارند. یک طراح می‌تواند سایتی بسازد که بداند احتمالاً هر چند سال یکبار بازسازی یا کاملاً طراحی می‌شود.

معماری معمولاً گران‌تر و زمان‌برتر است

صدها هزار یا میلیون دلار صرف طراحی و ساخت اکثر ساختمان ها می شود. و ساخت اکثر ساختمان ها ماه ها و اگر سال ها طول می کشد. از طرف دیگر، وب سایت ها به ندرت صدها هزار دلار قیمت دارند. و در حالی که ساخت برخی از سایت ها ماه ها طول می کشد، برخی دیگر ممکن است فقط روزها یا هفته ها طول بکشد.

معماری بیشتر به مهندسی و فیزیک وابسته است
هنگام طراحی یک وب سایت، قوانین بسیار کمی از فیزیک و طبیعت وجود دارد که باید به آنها توجه کنید. می‌توانید چیزهای جدید را امتحان کنید و حتی اگر به نتیجه نرسیدند، معمولاً هیچ آسیبی وجود ندارد.

در معماری، از سوی دیگر، قوانین خاصی از طبیعت و فیزیک وجود دارد که برای موفقیت (و پایداری) یک ساختمان حیاتی هستند. اگر سعی کنید آن قوانین و قوانین را نادیده بگیرید، عواقب آن می تواند فاجعه بار باشد. اصول و دانش مهندسی در دنیای معماری بسیار مهمتر از دنیای طراحی وب است.

دستیابی به تنوع فضا و تجربه در معماری آسان‌تر است
به دلیل ماهیت یک ساختمان، می‌توانید به راحتی فضاهای مختلف را با ظاهر و سبک‌های مختلف ترکیب کنید. می‌توانید تفاوت‌هایی را بین جلوی خانه و پشت، و در فضاهای داخلی ایجاد کنید و اگر این کار به خوبی انجام شود، احتمالاً کسی شکایت نخواهد کرد.

از طرف دیگر، یک وب سایت معمولاً نیاز دارد که ظاهر و احساس بسیار منسجم تری داشته باشد. حتی در مواردی که لازم نیست به طور دقیق از یکنواختی پیروی شود، معمولاً حفظ حداقل یک سبک در سرتاسر بسیار مؤثرتر است.

معماری می‌تواند فضاهای انتقالی مؤثرتری داشته باشد
در اکثر وب‌سایت‌ها، فضاهای انتقالی کمی وجود دارد. به استثنای صفحات فرود، پیمایش معمولاً مستقیماً از یک صفحه به صفحه دیگر هدایت می شود.

در مقابل، در یک ساختمان، اغلب فضاهای انتقالی بین اتاق‌ها وجود دارد که به راحتی ساکنان از یک فضا به فضای دیگر کمک می‌کند. در نمای بیرونی خانه، اینها ممکن است شامل تراس، باغ یا ایوان باشد. در فضای داخلی آنها شامل سرسراها و راهروها هستند. این فضاها برای جداسازی فضاهای داخلی از یکدیگر و از بیرون، هم از نظر فیزیکی و هم از نظر ذهنی، حیاتی هستند.

معماری باید محیط اطراف را در نظر بگیرد
یک وب‌سایت در هنگام طراحی نیازی به در نظر گرفتن وب‌سایت‌هایی ندارد که اطراف آن را احاطه کرده‌اند. یک طراح می تواند سایتی را هر طور که می خواهد طراحی کند، بدون توجه به سایت های دیگر روی همان سرور یا نتایج جستجوی یکسان (حداقل از نظر طراحی).

اما یک ساختمان نه تنها با محیط طبیعی خود، بلکه با ساختمان های مجاور نیز باید هماهنگ باشد. در غیر این صورت، ساختمان مانند یک انگشت شست زخمی بیرون می‌آید و چشم‌انداز اطراف را کاهش می‌دهد.

رفع اشتباهات در معماری سخت‌تر است
اگر اشتباهی در توسعه یک وب‌سایت انجام شود، معمولاً به اندازه کافی آسان است که آن را برطرف کنید. مطمئناً، ممکن است شما را یک یا دو روز به عقب برگرداند، اما حتی در بدترین سناریو، معمولاً آنقدرها هم مهم نیست، حتی اگر مجبور باشید از نو شروع کنید.

در معماری، رفع اشتباهات می تواند پرهزینه و زمان بر باشد. خنثی کردن اکثر اشتباهات به زمان نیاز دارد و اغلب یک پروژه را برای هفته ها یا ماه ها متوقف می کند.

و اگر مشتری در نیمه راه ساخت، نظر خود را در مورد چیزی مهم تغییر دهد، رفع مشکل به سادگی حذف برخی از فایل ها نیست. تخریب می تواند تقریباً به اندازه ساخت و ساز گران باشد و ممکن است پروژه ها را ماه ها یا سال ها به عقب براند.


نوشته شده به طور انحصاری برای WDD توسط
کامرون چپمن

چه شباهت ها و تفاوت های دیگری بین معماری و طراحی وب می بینید؟ لطفا در زیر به اشتراک بگذارید…

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *