وردپرس محبوب ترین سیستم مدیریت محتوا در جهان برای ساخت انواع وب سایت است که به شما امکان می دهد به راحتی و بدون نوشتن یک خط کد، یک وب سایت زیبا و تعاملی داشته باشید و این کار را به لطف هزاران قالب و افزونه ای که مختص آن طراحی و توسعه داده شده است، انجام می دهد. اما آیا می دانید چگونه اقدام به نصب قالب وردپرس در سایت خود کنید؟ اگر می خواهید نحوه طراحی سایت با این سیستم مدیریت محتوا را به صورت کامل و گام به گام یاد بگیرید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

چگونه یک قالب وردپرس مناسب انتخاب کنید؟

یادگیری نحوه نصب قالب وردپرس در وب سایت کار سختی نیست. آنچه دشوار است، انتخاب قالب مناسب برای رفع نیازهای شما است. در حال حاضر، مخزن وردپرس یکی از متداول ترین مکان ها برای یافتن پلاگین ها و قالب های قابل اعتماد و رایگان برای گسترش طراحی و عملکرد وب سایت وردپرس شما است که بیش از 46000 قالب برای انتخاب در آن وجود دارد. علاوه بر این، هزاران قالب رایگان و پرمیوم  دیگر برای کاربران وردپرس در دسترس است که می توانید در بازارهای مختلف آنها را پیدا کنید.

قالب رایگان انتخاب کنید یا پولی؟

این بحث همیشه بین کاربران وردپرس وجود داشته و دارد. برای پاسخ دادن به این پرسش باید معایب و مزایای هریک را بدانید و بعد براساس نیاز خود تصمیم‌گیری کنید.

جوانب مثبت استفاده از قالب رایگان وردپرس

استفاده از قالب رایگان وردپرس دارای مزایای بسیاری است که مهمترین آن عبارتند از:

  • استفاده از آنها رایگان است؛ به این معنی که اگر در نهایت آن را دوست نداشتید و می خواستید قالب وردپرس خود را تغییر دهید، برای امتحان کردن آن هیچ هزینه ای از دست نداده اید.
  • قالب های رایگان موجود در مخزن وردپرس پس از گذراندن مراحل دقیق بررسی، رسماً تأیید می شوند.
  • قالب های رایگان موجود در WordPress.org با تمام افزونه های رایگان موجود در همان مکان سازگار خواهد بود.

همانطور که گفته شد، قالب های رایگان دارای معایبی نیز هستند.

به عنوان مثال قالب های رایگان دارای یک مجموعه ویژگی محدود هستند که توسط بسیاری از افراد استفاده می شود و ساخت یک وب سایت منحصر به فرد را دشوار می کند. از طرف دیگر، در صورت وجود مشکل، معمولاً پشتیبانی محدودی دارند. ناگفته نماند، قالب های رایگان موجود در مخزن وردپرس ممکن است کدنویسی ضعیفی داشته باشند که سایت شما را در معرض آسیب پذیری ها و حملات قرار می دهد.

جوانب مثبت استفاده از قالب پولی وردپرس

قالب های پرمیوم هم دارای مجموعه مزایای خاص خود هستند که مهمترین آنها عبارت است از:

  • در صورت بروز هر گونه باگ، مشکلات فنی و شخصی سازی پشتیبانی دریافت خواهید کرد.
  • مکرراً بروزرسانی می شود که با افزایش امنیت و ویژگی ها همراه هستند.
  • ویژگی های متنوعی دارند، بنابراین شما می توانید سایت خود را هر طوری که دوست دارید، طراحی کنید و هر کاری که می خواهید در آن انجام دهید.
  • با آخرین نسخه های WordPress ، HTML ، CSS و PHP سازگار است.

با این حال، قالب های پرمیوم هزینه بالایی دارند. این بدان معناست که اگر یک قالب خریداری کنید و بعداً تصمیم به تغییر آن بگیرید، پول خود را از دست خواهید داد.

نصب قالب وردپرسهدف شما از ایجاد سایت چیست؟

هر نوع وب سایتی را می توانید با وردپرس بسازید، بنابراین می توان انتظار داشت که قالب های وردپرس هم همین کار را انجام دهند. اگر قبل از تصمیم گیری در مورد انتخاب و نصب قالب وردپرس هدف خود را دقیقاً مشخص کنید، به شما کمک می کند تا قالبی را انتخاب کنید که طراحی و عملکرد مورد نیاز شما را داشته باشد.

به عنوان مثال، اگر در حال راه اندازی یک وبلاگ در مورد غذا هستید، باید قالبی را انتخاب کنید که مناسب وب سایت های مواد غذایی باشد. اما اگر فکر می کنید ممکن است بخواهید محصولات و خدمات خود را بفروشید، باید یک قالب ای‌کامرس که هم دارای ویژگی هایی برای راه اندازی کسب و کار آنلاین مواد غذایی باشد وهم برای وبلاگ مناسب باشد را انتخاب کنید.

بنابراین برای اینکه یک تصمیم گیری مناسب داشته باشید، به نوع محتوایی که می خواهید منتشر کنید، ویژگی های کلیدی که قالب شما باید داشته باشد، مخاطبان هدف و اینکه می خواهید در چه صنعتی فعالیت کنید، فکر کنید. به این ترتیب می توانید گزینه های خود را محدود کرده و تصمیم گیری را آسان تر کنید.

 

از منابع معتبر استفاده کنید

هرکسی که می تواند یک قالب وردپرس را توسعه دهد و از آن سود ببرد، این کار را می کند. اما مسئله این است که فقط به این دلیل که کسی یک قالب وردپرس ایجاد کرده است به این معنی نیست که قالب او بدون عیب بوده و کاملا بدون ویروس یا لینک های اسپم است.

اگر تصمیم گرفته اید از قالب وردپرس رایگان استفاده کنید، بهترین مکان برای جستجو مخزن وردپرس است. اگر می خواهید یک قالب پریمیوم بخرید یا می خواهید از قالب رایگان یک شرکت دیگر استفاده کنید، موارد زیر را بررسی کنید:

  • شهرت نویسنده
  • تعداد دفعات بروزرسانی
  • نظرات مثبت مشتری
  • تعداد فروش

در پایان، مهم نیست که به چه نوع قالب وردپرس نیاز دارید. آنچه واقعاً مهم است این است که از نصب قالب های نال شده خودداری کنید تا با مشکلات امنیتی، خرابی و از دست رفتن بازدید کنندگان مواجه نشوید.

سادگی همیشه بهترین است

قالب های چندمنظوره وردپرس بسیار جذاب هستند. این قالب ها اگرچه ممکن است دارای ویژگی ها و طرحی باشند که برخی از افراد به آن احتیاج دارند، اما حقیقت این است که یک قالب ساده اغلب بهتر است. این امر خصوصاً در مورد کسانی که تازه کار خود را شروع کرده اند، بیشتر صدق می کند. گاهی اوقات قالب های چند منظوره با ویژگی های بسیار زیاد ارائه می شوند و بر سرعت و عملکرد سایت شما تأثیر می گذارند. بهتر است از قالبی استفاده کنید که فقط آنچه شما نیاز دارید ارائه می دهد؛ نه بیشتر.

به دنبال طراحی رسپانسیو باشید

طراحی رسپانسیو برای ارائه یک تجربه کاربری عالی به بازدیدکنندگان سایت که با استفاده از دستگاه تلفن همراه خود از سایت شما بازدید می کنند، یک ضرورت است. داشتن یک قالب وردپرس موبایل پسند به این معنی است که بازدید کننده سایت از هر دستگاهی که به وب سایت شما دسترسی پیدا کند، ظاهر یکسانی خواهد دید. بازدید کننده سایت می تواند تمام محتوای سایت شما را ببیند، به راحتی در سایت پیمایش کند و روی دکمه های CTA کلیک کند. مهم نیست که دستگاه یا اندازه صفحه نمایشی که با آن به سایت شما دسترسی دارد، چیست؛ هیچ یک از عناصر وب سایت شما تغییر نخواهد کرد.

از طرف دیگر، داشتن یک قالب وردپرس با طراحی رسپانسیو یا پاسخگو به این معنی است که وقتی بازدید کنندگان سایت شما با استفاده از دستگاه تلفن همراه روی وب سایت شما کلیک می کنند، وب سایت شما با توجه به اندازه صفحه آنها تنظیم می شود. المان های موجود در وب سایت شما تغییر می کنند تا به صورت یکپارچه برای بازدیدکنندگان سایت ارائه شوند و آنها بتوانند به راحتی به محتوای سایت شما دسترسی پیدا کنند.

از پشتیبانی قالب مطمئن شوید

ممکن است هنگام نصب و استفاده از قالب وردپرس خود به پشتیبانی نیاز داشته باشید. به همین دلیل تماس با توسعه دهنده قالب یا تیم پشتیبانی آنها بسیار مهم است. قبل از تصمیم گیری در مورد قالب وردپرس بدانید که چه نوع پشتیبانی ارائه می شود و به یاد داشته باشید که بیشتر قالب های رایگان وردپرس حتی اگر هم پشتیبانی شوند، بسیار کم و محدود خواهد بود.

نصب قالب وردپرسآموزش گام به گام نصب قالب رایگان وردپرس

روش های مختلفی برای نصب قالب وردپرس وجود دارد. شما به روش های مختلف می توانید قالب وردپرس را روی سایت خود نصب کنید که عبارتند از:

  • قالب را مستقیماً از پیشخوان وردپرس نصب کنید.
  • قالب را به صورت فایل zip دانلود کرده و از طریق قابلیت آپلود قالب آن را در سایت خود نصب کنید.
  • قالب را مستقیماً روی هاست خود نصب کنید.

نصب قالب رایگان وردپرس از طریق پیشخوان

اگر می خواهید از قالب های رایگان موجود در مخزن وردپرس در وب سایت خود استفاده کنید، ساده ترین راه برای انجام این کار از طریق پیشخوان سایت شما است. برای این کار در پیشخوان وردپرس به مسیر نمایش » پوسته ها بروید و روی افزودن کلیک کنید.

از آنجا می توانید نتایج را براساس موارد زیر فیلتر کنید:

  • ویژه
  • محبوب
  • تازه ترین
  • علاقه‌مندی‌ها

یا می توانید از صافی خصوصیات برای فیلتر کردن نتایج قالب براساس ویژگی های خاص استفاده کنید.  اگر نام قالب مورد نظر خود را می دانید با وارد کردن نام آن در نوار جستجو می توانید یک قالب خاص وردپرس را جستجو کنید. هنگامی که قالب مورد نظر را پیدا کردید می توانید برای دیدن اطلاعات بیشتر در مورد قالب روی جزئیات و پیش نمایش کلیک کنید. برای دیدن پیش نمایش قالب، روی پیش نمایش کلیک کنید یا برای نصب قالب روی سایت وردپرس خود روی نصب کلیک کنید:

وقتی تصمیم گرفتید از قالبی که در مخزن وردپرس موجود است استفاده کنید، روی نصب کلیک کنید.

سپس ابتدا روی پیش نمایش زنده کلیک کنید تا ببینید که سایت شما با این قالب چگونه به نظر می رسد. با این کار تصمیم گیری قطعی برای انتخاب قالب آسان تر می شود. هنگامی که تصمیم شما قطعی شد، روی فعال نمایید کلیک کنید. قالب وردپرس مورد نظر اکنون در وب سایت شما نصب شده است و می توانید بلافاصله شروع به انتشار مطالب و نوشته های خود کنید.

آموزش نصب قالب پولی وردپرس

اگر یک قالب پولی وردپرس خریداری کرده اید، برای نصب آن باید از روش بارگذاری از داشبورد وردپرس استفاده کنید. برای این کار، قالب مورد نظر خود را از بازار یا شرکتی که از آن خریداری کرده اید، دانلود کنید. فایل zip دانلود شده را در کامپیوتر خود ذخیره کنید. بعد، وارد پیشخوان وب سایت وردپرس خود شوید و به قسمت نمایش » پوسته ها بروید و روی افزودن کلیک کنید. بعد، روی دکمه بارگذاری پوسته کلیک کنید و فایل zip قالب پریمیوم وردپرس خود را انتخاب کنید تا از کامپیوتر در وب سایت شما بارگذاری شود:

برای انتخاب فایل زیپ از رایانه ، روی Choose file کلیک کنید.

سپس ، روی نصب کلیک کنید تا قالب به وب سایت شما اضافه شود.

وردپرس قالب را در وب سایت شما نصب می کند. اگر می خواهید ظاهر وب سایت خود را با استفاده از قالب دانلود شده ببینید، روی پیش نمایش زنده کلیک کنید.

در آخر، روی فعال سازی کلیک کنید تا قالب برای وب سایت شما آماده شود.

از روش آپلود می توانید برای نصب قالب های رایگان وردپرس هم استفاده کنید. کافی است فایل zip قالب را دانلود کرده و مراحل مشابه را دنبال کنید.

نصب قالب وردپرس روی هاست

اگر به کنترل پنل هاست خود دسترسی دارید به راحتی می توانید قالب مورد نظر خود را روی هاست نصب کنید.

برای این کار به ترتیب زیر عمل کنید:

وارد cPanel خود شوید و در بخش Files روی منوی File Manager کلیک کنید:

به دایرکتوری root وب سایت خود که معمولاً public_html است، بروید. به مسیر / wp-content / themes / بروید.

روی دکمه Upload کلیک کنید. فایل زیپ شده قالب مورد نظر خود را پیدا کنید و آن را در دایرکتوری themes آپلود کنید.

در این مرحله باید فایل های قالب را استخراج کنید. برای این کار روی فایل کلیک راست کرده و گزینه Extract را انتخاب کنید. مطمئن شوید که فولدر قالب در دایرکتوری theme قرار دارد.

سپس به داشبورد وردپرس خود دسترسی پیدا کنید و به قسمت نمایش  » پوسته ها بروید. قالب جدیدی که آپلود کرده اید را در آنجا پیدا کرده و آن را فعال کنید.

جمع بندی

اگر قصد دارید از وردپرس به عنوان سیستم مدیریت محتوای خود استفاده کنید، باید بدانید که چگونه یک قالب وردپرس را نصب کنید. شما می توانید یکی از این روش ها را با توجه به نیاز خود انتخاب کنید. بنابراین، کمی تحقیق کنید و یک قالب مناسب برای وبلاگ، سایت تجارت آنلاین یا فروشگاه ای کامرس خود پیدا کنید. سپس آن را در سایت وردپرس خود نصب کنید تا بتوانید یک وب سایت منحصر به فرد که نشان دهنده برند شما باشد، داشته باشید. امیدواریم این آموزش مورد توجه شما قرار گرفته باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *